Informacije

  • Kategorija: Radio-Telegrafija
  • Max broj polaznika: 10
  • Početak: 01. Oktobar 2020.
  • Trajanje: 6 mjeseci

Škola telegrafije

Radiotelegrafija kao interesantna oblast, kao pije 100. godina i danas egzistira u ljudskoj zajednici. Tehničkim razvojem društvene zajednice, ona je doživila svoj progres i opštu upotrebu. Prisustvo ovog medija od ranih začetaka može se vezati za službe koje trebaju sigurnu i stabilnu komunikaciju, a to su najprije: vojska, policija etc.. U našu domovinu Bosnu i Hercegovinu došla je jako davno, kroz funkcionisanje svakojakih službi (komercijalnih) te je vremenom postala općeprihvaćena. Tako dolazi do pjonirskih gradnji radio primo-predajnika od strane pojedinaca, te na koncu dolazi i do njihovog udruživanja odakle nastaju i prvi radio klubovi, a iz tih klubova rađa se savez radioamatera. Glavnu ulogu u formiranju radio amaterske organizacije u Bosni i Hercegovini odigrali su profesionalno angažirani ljudi, koji su tada radili većinom u PTT-u, armiji , policiji etc..

U to vrjeme komunikacija na velikim distancama bila je samo san, tako da je radioamaterizam počeo privlačiti mlade ljude, koji su počeli da participiraju organizaciji. Trend komunikacije na daljinu bio je u porastu, da bi negdje 70.-tih godina prošlog vijeka doživio potpunu expanziju na našim prostorima. Većinom mladi ljudi, od najnižih razreda osnovne škole pa sve do radnih ljudi, nekad čak i penzionera pohađali su razne tečaje. Osposobljavanje novih radioamatera vršili su stariji članovi, koji su imali adekvatno predznanje iz raznih oblasti elektrotehnike, telekomunikacija etc.. Tako slobodno možemo reći da je radioamaterski pokret u našem društvu iznjedrio jako puno inženjera telekomunikacija, kao i drugih oblasti koje su usko vezane sa radioamaterizmom. Ti ljudi su činili okosnicu razvoja namjenske industrije i industrije uopće, te su bili nezaobilazni kadrovi u državnim organima. Sveobuhvatna uloga radioamatera u društvu je bila velika, kao i očekivanja cjelog društva usmjerenog prema tom pokretu. Telekomunikacije kao hobby su jako interesantna oblast, ali na žalost jako malo ljudi ostaje tu iz prostog razloga što je potrebno jako puno vremena i učenja. Te dvije činjenice su obezhrabrile veliki broj ljudi u periodu zadnje dvije decenije, ali na sreću ostao je jedan broj samo sa skromnim rezultatima.

Pod skromne rezultate podveli bi samo UKT aktivnosti koje su danas na žalost temeljna aktivnost radio amaterskog rada kod nas. Istina je da u Bosni i Hercegovini postoje radiooperatori svjetske klase, to je istina potkrijepljena uspijesima, ali u današnje vrijeme ljudi takvog kapaciteta su marginalizirani te se njihov broj može izraziti u promilima. Do pada trenda radioamaterizma u Bosni i Hercegovini došlo je iz više razloga, npr. nestanka kadrova za obuku, gašenjem radio klubova kao i općim gubitkom svjesti o radnim navikama. Također bi trebalo istaći gledanje realnosti kroz prizmu napredne tehnologije, pa često možemo čuti da je radio retrogradan i prevaziđen. Da, to možemo čuti ali samo od naše omladine u Bosni i Hercegovini, u Evropskoj zajednici radioamaterizam je na zavidnom nivou, i jako mnogo mladih se bavi ovom aktivnošću. To je hobby visokih društvenih klasa kada to kažemo mislimo na ljude visokog obrazovanja, imamo ljekare, inženjere, diplomate etc.. Postoje primjeri gdje su predsjednici i šefovi država bili radioamateri. Sve ovo nam govori da je pored materijalno-finansijskih sredstava za uspjeh potrebna još jedna komponenta, a to je inteligencija. Tog resursa Bosna i Hercegovina ima i materijalna sredstva nisu baš veliki problem, u ovom trenu sva krivica je na nama radioamaterima jer nismo održali kontinuitet u radu. Svjesni društvene situacije u kojoj se nalazimo, razmatranjem činjenica uvidjeli smo neophodnost pokretanja škole radiotelegrafije. Prije nego krenemo nešto reći o tome, željeli bi da eliminiramo predrasude o radiju Vas koji čitate ovo. Radiotelegrafija kao medi za komunikaciju koji je jako star, nikada do danas nije izgubio svoje mjesto u praksi, i jako je bitno istaći da je na snazi ponovna expanzija ovog medija u svjetu.

Organi represije ( vojska i policija ) kao faktor postojanja države i njenog suvereniteta, trebaju imati stabilan prenos podataka, to je bitno radi prenosa instrukcija na teren što rezultira sinhronizaciji u djelovanju državnih organa. Važnost poruka kao i period važenja istih je takođe jako bitan, te zbog tih principa mora postojati pouzdan put prenosa. Taj put prenosa je način na koji emitujemo neku poruku prema nekome, npr. e-majl, ako se ograničimo samo na taj način slanja moramo znati da ako nestane električne energije on više neće raditi, ili pak ako dođe do prekida internet veze također neće raditi. Samim tim naša veza sa nekim korespodentom postaje nesigurna, i ovaj način komunikacije odmah možemo smnatrati nepouzdanim. U stvarnosti svaki sistem komunikacije koji zavisi od jednog ili više faktora kojim mi ne upravljamo, smatra se nepovjerljivim. Nepovjerljiv je iz razloga što u svakom trenu može doći do prekida, pa čak i onda kada smo duboko uvjereni da on bezprjekorno funkcionira.

Radio je ozbiljan faktor koji kako smo pomenuli koriste državne službe, samim tim se on čini pouzdanim faktorom na koji se može računati u punom kapacitetu. On je dozvoljen i nama civilnim licima uz zakonske regulative. Radiostanica pored mogućnosti prenosa medija ima i svoj protokol ili jezik. Taj jezik je upravo radiotelegrafija i ona je u uskoj vezi sa radio stanicom, znači da bi radiostanicu koristili u punom kapacitetu moramo znati radiotelegrafski jezik. U jezik radiostanice pored abecede, spada još jedan tzv. Q kod u kombinaciji sa još nekim skraćenicama. Uz poznavanje ovoga može se reći da imamo recept za pouzdanu komunikaciju.Ovaj jezik je općeprihvaćen u cjelom svjetu, tako da je komunikacija moguća za korespodentom iz bilo kojeg djela zemaljske kugle, ovaj jezik je univerzalan. Opšta prihvaćenost univerzalnog jezika od svih nacija na svjetu čini radiotelegrafiju trendom do danas Sve više mladih ljidi želi komunicirati potpuno besplatno i pouzdano, zbog toga dolazi do porasta korištenja ovog medija. Radiostanica nam može pružiti stabilnu komunikaciju, za to nam je potrebna antena i izvor napajanja (baterija ili generator) koji su relativno jeftini. Informatika kao naučna oblast integrisala se i u radiamaterizam, tako da je računar nerjetko sastavni dio radiostanice. Kada se povežu u jedan sistem radiostanica i računar, otvara se jedna nova dimenzija komunikacije gdje je moguće slati tekstualne poruke tipa e-mail, slika etc..

Mladim ljudima u našoj domovini zadnjih 25. godina bila je uskraćena mogućnost učenja raditelegrafije, ovo se zasigurno može reći za grad Sarajevo i širu okolinu. Na bazi tih činjenica i još većoj potrebi za radiotelegrafistima, bili smo prinuđeni pokrenuti aktivnosti za pokretanje škole radiotelegrafije.

Sama škola radiotelegrafije ima za cilj prevashodno napraviti bazu za buduće obrazovanje kadrova, koje smo praktično takoreći izgubili. Svjesni te činjenice morali smo poduzeti korake i krenuti u pravcu edukacije budućih trenera. Jako bitno je istaći da proces selekcije dolazi sam od sebe, te se nemože se sa sigurnošću reći koliko ljudi će uspješno savladati obrazovanje. Selekcija do koje dolazi je nivo psiho-kondicije pojedinca, koja je naj bitniji faktor. Pa se recimo može desiti da pojedinac u početku ne baš dobro napreduje, a na finišu postane briljantan ili čak obratno tu nema pravila. Postoji jako puno slučajeva gdje i dugotrajni period učenja nije dao rezultate, takvi ljudi naravno ostaju u radioamaterskom pokretu ali se baziraju na neke druge specijalnosti.

Škola radiotelegrafije RMZO u FBiH je pokrenuta u mjesecu oktobru 2020. godine, ima negdje oko cca. 10. polaznika. Jedno od pravila u edukaciji je da se radi u manjim grupama, tako se postižu bolji efekti u učenju. Predviđeno je da traje jednu kalendarsku godinu, a ako se ukaže prilika za novom popunom polaznika nastavljat će se kontinuirano. Bitan je i trenažni proces koji se nastavlja poslije završene škole, to je konstantan rad na radiouređajima koji održava psiho-kondiciju. Kontinuiranim radom na radio uređajima omogućavamo polaznicima koja su uspješno završila proces edukacije, da nastave sa aktivnim radom kroz angažman u RMZO u FBiH.

Starosna dob idealna za školu radiotelegrafije je od 4.-tog razreda osnovne škole , pa sve do nekih 40.-tih godina starosti. Za sprovođenje edukacije RMZO u FBiH kao organizacija posjeduje kadrove neophodne za ovu aktivnost. To su radioamateri sa dugogodišnjim iskustvom i znanjem , što se može i potvrditi. Naš cilj je stvaranje jake nastavne baze, koja će biti nosilac ovih aktivnosti u našem društvu. Na taj način bi se obezbjedio opstanak raditelegrafije na minimalan period od 15. godina. Računamo da svaki budući nastavnik može raditi edukaciju čak i do 40. godina u kontinuitetu. Uz ove pretpostavke marljivi rad i zalaganje, nadomjestiti ćemo izgubljeno. Još jedna od metoda u radu je da treba raditi sa mladim ljudima kroz druženje, time se jača kolektivizam i socijalizacija. Mladi ljudi su jako bitna kategorija oni trebaju na koncu preuzeti društvo, zato moramo raditi na njihovom obrazovanju da bi mi što bezbrižniji bili u starosti, a oni bili spremni na pravi način odgovoriti situacijama i vremenu koje predstoji...

Zato, učimo zajedno!